HPIM5953-001

Het project in Tanzania kent een lokale staf voor alle voorkomende werkzaamheden.
Vrijwilligers leveren daarnaast een heel belangrijke bijdrage: kinderen krijgen meer aandacht, er worden klusjes gedaan, er worden nieuwe ideeën ingebracht, die een grote rol kunnen spelen in de ontwikkeling van het project. Er is altijd heel veel te doen en er is veel ruimte voor eigen initiatief.

Iedereen, en niet alleen mensen met een sociale of onderwijsachtergrond, kan een bijdrage leveren:
Er zijn al veel vrijwilligers in Mto wa Mbu geweest, daarbij waren mensen uit allerlei richtingen en uit alle leeftijdsgroepen. We hanteren een onderste leeftijdsgrens van 18 jaar: ook daarop zijn uitzonderingen gemaakt, maar dan is schriftelijke toestemming van ouders vereist.
Een bovenste leeftijdsgrens is er eigenlijk niet: belangrijkste zijn enthousiasme, en creativiteit en plezier in het werk en de bereidheid om jouw vaardigheden, kennis en kunde in te zetten.

Wil je stage lopen in Tanzania? Lees hier meer: https://stichting-twiga.nl/vrijwilligerswerk/stage-in-tanzania/.

Vrijwilligerswerk in Tanzania

Niet alleen kun je als vrijwilliger veel bijdragen aan het project of aan een andere activiteit in Mto, het is ook een mooie manier om Afrika, en Tanzania in het bijzonder, op een andere manier te ervaren dan als toerist. Je komt als vrijwilliger in contact met de lokale bevolking, zoals de staf, waarvan de meesten aardig Engels spreken. Bovendien krijg je de kans om Swahili te leren.

Vacatures

Interesse in een van onderstaande vacatures? Neem dan contact met ons op!
advertentie
Docent Engels
Voor ons kinderproject in Tanzania zoeken we vrijwilligers die Engelse les kunnen geven, zowel aan de kinderen op zaterdagen en in schoolvakanties, als doorlopend aan de lokale staf. Engels is de tweede taal in Tanzania. Om later een goede baan te krijgen is het van belang om goed Engels te spreken, lezen en schrijven. Bij Twiga geven we de kinderen daarom onder andere bijles in Engels.
Klusjesman/vrouw
Voor ons kinderproject in Tanzania zoeken wij iemand met twee rechterhanden, die allerhande (kleine) klusjes in en rondom de gebouwen kan uitvoeren, gebruikmakend van de materialen die er lokaal beschikbaar zijn. Ben jij creatief, handig en zie jij waar er wat te verbeteren valt? Dan is deze job echt wat voor jou!

Het project

In Mto wa Mbu, Tanzania, hebben wij het project ‘Sarakasi ya Vijana’ dat zich richt op het verbeteren van de toekomst van kansarme jongeren door middel van onderwijs. Wij helpen hen om zichzelf naar een betere toekomst te helpen. Concreet houdt dit in dat wij een groep van momenteel 55 kinderen (van peuters tot twintigers) financieel, materiel en mentaal ondersteunen om (weer) naar school te gaan. Daarnaast hebben wij een projectcentrum waar de kinderen/jongeren langskomen om te spelen, te leren, te eten, te douchen, voor schone kleren, bijlessen en waar nodig voor hulp bij medische zorg. De kinderen gaan naar lokale (prive)scholen om onderwijs te genieten. Op vrijdagen komen de peuters en kleuters en op zaterdagen de basisschoolkinderen naar het projectcentrum, voor bijlessen (voornamelijk wiskunde en Engels, maar indien nodig ook andere vakken) , creatieve lessen zoals dans, theater en muziek en voor het aanleren van life skills. In vakanties komen de middelbare scholieren, die op kostschool verblijven, ook terug naar Mto wa Mbu en (deels) naar het project. Alle kinderen wonen thuis of, indien nodig, bij een gastgezin. Wij proberen deze kinderen te begeleiden tot zij een opleiding hebben afgerond op hun niveau en een baan hebben gevonden, zodat zij zichzelf en hun families kunnen helpen. We versterken de driehoek school – ouder – kind.

Het project bouwt op de lokale staf. Deze mensen hebben hierdoor een beter bestaan met een vast salaris en een goede werkgever. Bovendien vinden wij het belangrijk om de projectactiviteiten als onderdeel van de gemeenschap te laten plaatsvinden.

De vrijwilligers fungeren als belangrijke aanvulling op de lokale staf. Voor vrijwilligers zijn er werkzaamheden te verrichten op uiteenlopende gebieden, zoals in het onderwijs, sport-, spel- en creatieve activiteiten, managementondersteuning, kwaliteitsonderzoeken, PR-activiteiten en als klusjesman/vrouw.

Accomodatie

Sinds 2011 verblijven we op een locatie, die tegen Lake Manyara National Park aan ligt.
Het terrein is omheind en omvat een aantal gebouwen:

• Het grote gebouw met een aantal lokalen voor lessen: een lokaal voor de peuters een keuken en een toiletblok een grote leefruimte die overdag door de kinderen wordt gebruikt en waar ‘s avonds vaak de aanwezige vrijwilligers bij elkaar komen.
  • Een bibliotheek met les- en leesboeken. Deze ruimte wordt ook gebruikt voor vergaderingen van bijvoorbeeld ouders en staf en als studieruimte.
  • De kinderbanda (banda=hut), een speeltuintje, een sportveld en het gebouwtje voor de bewakers.
  • Op een afgescheiden stuk van het terrein staan drie banda’s waar vrijwilligers tijdens hun verblijf wonen en het kantoor voor de coördinator.

Onder Organisatie staat beschreven op wat voor een manier wij ons werk doen en wat onze visie op ontwikkelingssamenwerking is. Voor een prettige samenwerking is het belangrijk dat we hier eenzelfde idee over hebben. Voor wat betreft het karakter van de vrijwilligers, zoeken wij flexibele, sociaal vaardige mensen met eigen initiatief en ondernemerschap. Mensen die ook naar Tanzania komen voor hun eigen ontwikkeling en niet alleen om ‘zielige kinderen’ te helpen.

Op vakantie

Veel vrijwilligers kiezen ervoor om voor of na hun verblijf bij Twiga te gaan reizen. Mto wa Mbu ligt tussen de beroemde wildparken van Tanzania en het terrein van Sarakasi grenst aan Lake Manyara Park. Een prima plek dus om een safari te beginnen! Dankzij goede contacten is het mogelijk om voor een aantrekkelijke prijs een safari te maken met een betrouwbare, persoonlijke gids. Vanuit Mto wa Mbu ben je bovendien binnen een dag in Dar es Salaam of Zanzibar, waar je heerlijk aan het strand kunt liggen.

Kosten

Voor je verblijf in het project vragen we je een vergoeding voor kost en inwoning: je verblijft in een banda (vaak samen met een andere vrijwilliger), waar je gebruik kunt maken vaneen douche en toilet. Je krijgt 3 maaltijden per dag, klaargemaakt door de mama’s. Op zondag en maandag kook je zelf. Je kleding wordt gewassen en het huis wordt schoongemaakt. Als vervoer zijn fietsen beschikbaar. Er zijn 24/7 bewakers aanwezig De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de periode die je bij ons verblijft (bij kort verblijf 150 euro per week). Daarnaast zijn er nog éénmalig kosten voor een werkvergunning in Tanzania (in 2017 ongeveer 250 dollar voor een visum van drie maanden) en administratiekosten (50 euro). Hiermee zijn alle dagelijkse kosten voor je verblijf gedekt. Uitjes, verzekering, inentingen en reizen zijn uiteraard voor eigen rekening.

Meer info en aanmelden

De procedure voor het aanmelden als vrijwilliger voor Stichting Twiga is als volgt. Ben je na het lezen van al deze informatie nog steeds enthousiast, dan ontvangen we graag jouw nadere motivatie en cv en kijken wij of we je kunnen uitnodigen voor een gesprek met een van onze vrijwilligers in Nederland. Zo’n gesprek is een informele kennismaking om te kijken of het klikt tussen jou en de mensen van Twiga en is een goed moment om vragen te kunnen stellen. Het komt soms voor dat we naar aanleiding van zo’n gesprek iemand moeten adviseren om niet naar Mto te komen, om uiteenlopende redenen, maar meestal eindigt dit gesprek met nog groter enthousiasme dan daarvoor, van beide kanten. Het is voor beide partijen prettig om te weten met wie je te maken gaat krijgen.

Het is een hoop informatie, denk er rustig over na. We hopen dat we met deze informatie je eerste vragen hebben kunnen beantwoorden. Als je aanvullende vragen hebt: aarzel niet om te mailen naar vrijwilligerswerk@stichting-twiga.nl. Je krijgt zo spoedig mogelijk een reactie.

Als je serieus overweegt om te komen, sturen we je gedetailleerde informatie toe per e-mail (inclusief paklijst).

Vrijwilligerswerk in Nederland

In Nederland hebben we een actieve groep van vrijwilligers die regelmatig bij elkaar komen. Met veel enthousiasme bespreken we de ontwikkelingen in Tanzania en kijken we hoe we maximale ondersteuning kunnen bieden aan de lokale staf en coördinatoren in Mto Wa Mbu. Hiervoor zijn we altijd op zoek naar meer mensen die Stiching Twiga als vrijwilliger willen ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan:

• Bijhouden van de website
  • Maken van presentaties
  • Geven van presentaties over Stichting Twiga
  • Meehelpen met fondswerving
  • Relatiebeheer

Wil je graag meehelpen maar weet je niet hoe? Laat het ons weten: er zijn veel ideeën, we zijn op zoek naar mensen om ze te verwezenlijken.
Heb je zelf een idee of maak je deel uit van een organisatie die ons zou kunnen helpen? Stuur ons een e-mail en we reageren zo snel mogelijk.