Nieuwsbrief december 2017

Graduation top class

Veel heuglijk nieuws deze maand vanuit Mto wa Mbu! De kinderen van top class in Lake Manyara Preschool waren allen geslaagd en mogen in januari dus naar de eerste klas van Primary School! In Tanzania hoort bij het afronden van top class een graduation. Op 2 december werden we verwacht op Lake Manyara School voor een dag vol muziek, dans en de uitreiking van het certificaten. Wat zagen onze kleuters er mooi uit! En wat zijn wij trots.

Tijd voor vakantie

Ook de kinderen van primary en secondary school hadden examens. We kunnen alvast zeggen dat onze kinderen op één na allemaal geslaagd zijn. Nog even afwachten op de definitieve resultaten maar 8 december brak het einde van het schooljaar aan. Dat betekent maar liefst een maand vakantie!
Ein-de-lijk was het zover: tijd voor het vakantieprogramma op Sarakasi ya Vijana. Iets waar onze kinderen erg naar uitkijken, twee weken van maandag tot vrijdag op het project. Voor de leerlingen van de secondary school werden bijlessen wiskunde voorzien. We merkten immers dat velen erg veel moeilijkheden hebben met wiskunde. Daarnaast hadden zij elke week een discussiegroep die ze op voorhand voorbereidden. Er kwamen interessante meningen naar voor. We leerden op die manier ook weer veel bij over de denkwijze in dit land en van onze kinderen.

Ook de Suzie-kinderen waren van de partij: sport & spel op de savanne, acrobatiek, muziek & dans en een film om de dag af te sluiten.

Voor de kinderen van klas 5 in primary school stonden eveneens bijlessen wetenschappen en wiskunde op het programma. De andere kinderen van primary school en nursery school kregen leeslessen Kiswahili. Daarnaast voorzagen we lessen acrobatiek en muziek & dans. De kinderen oefenden een act in die ze op de laatste dag tijdens een show zouden tonen aan de andere kinderen en het personeel. De kinderen, het personeel en de vrijwilligers konden allemaal aanschouwen wat het resultaat was van het vele oefenen deze afgelopen twee weken. De acrobatiek leraar gaf zelf nog een kleine performance en dat kon rekenen op heel wat “ooh’s en aah’s” en verwonderde gezichten. Onze kinderen zien immers niet elke dag iemand vuur spuwen! Wat een mooi einde van het jaar.

Sarakasi sluit een weekje de deuren, maar daarna zijn we weer druk in de weer. De kinderen komen in de eerste week van januari alle schoolmaterialen ophalen zodat ze op 8 januari aan het nieuwe jaar kunnen beginnen!

Oproep voor pensioenfeest Mama Flora

In januari gaat mama Flora – een van onze oudste werknemers van Sarakasi – met welverdiend pensioen. In de jaren dat mama Flora bij ons in dienst was, hebben we samen ook pensioen opgebouwd. Daar kan mama Flora nu welverdiend gebruik van gaan maken. In het begin van 2018 (als Elvera weer terug is van haar familieverlof in december/januari) wordt er afscheid genomen van mama Flora. Ook langs deze weg danken wij haar “wholeheartedly” voor alles wat ze voor onze kinderen en voor ons heeft gedaan: een boegbeeld voor Sarakasi; een supermama!! We willen Mama Flora graag een boekje vol herinneringen cadeau doen, daarom roepen we iedereen op die haar gekend heeft om iets te schrijven, dan kan dat via het e-mailadres: info@stichting-twiga.nl.