Nieuwsbrief januari 2018

4 feb, 2018

Een nieuw schooljaar

Een nieuw jaar en tevens een nieuw schooljaar is aangebroken in Tanzania. De kinderen kwamen de eerste week van januari allen naar Sarakasi om hun nieuwe schoolspullen in ontvangst te nemen: kleurrijke rugzakjes, nieuwe uniformen, schriften en schrijfgerei en glimmende schoolschoenen. Alles om een goede start te kunnen maken vanaf 8 januari.

De resultaten van onze leerlingen uit het tweede middelbaar zijn bekend: allen zijn ze geslaagd voor het nationale examen. Weer een stapje dichter bij het doel. De middelbare scholieren vertrokken 6 januari voor een lange (of minder lange) reis naar boarding school. Tot in april!

Sarakasi weer geopend

Tijdens de feestdagen was Sarakasi een weekje gesloten, de kinderen spenderen deze tijd immers thuis. De tweede week van januari begonnen we weer met het vrijdag- en zaterdagprogramma op Sarakasi. Op vrijdag hebben we een klein groepje van acht kleuters. Op zaterdag daarentegen zijn er 30 basisschoolleerlingen aanwezig! We hebben dan ook een strak schema waarbij de kinderen per twee klassen les krijgen of andere activiteiten doen. Het vraagt wat organisatie om dit gestructureerd te laten verlopen: daarom is er elke week één leerling verantwoordelijk om bij het wisselen van de groepen op de gong te slaan.

Knutselen in Tanzania

Op de Tanzaniaanse scholen wordt er buiten kleuren weinig tot geen creatieve les gegeven. De fijne motoriek komt dan ook slecht tot ontwikkeling, sommige kinderen hebben zelfs moeite met het correct hanteren van een schaar. En dat merken we tijdens het wekelijks knutseluurtje op Sarakasi: knippen, plakken en andere creatieve activiteiten gaan niet vlot. Daarom vinden we het belangrijk om dit wekelijks op de planning te zetten.

Nieuwe vrijwilligster

We verwelkomden in januari een nieuwe vrijwilligster, de achttienjarige Anna. Vijf maanden lang zal zij helpen met klussen, creatieve lessen geven, fietsles geven en andere taken. Anna is afgestudeerd aan het vwo en zal volgend jaar een hogere opleiding volgen. We hopen dat ze op Sarakasi haar tussenjaar mooi kan afsluiten!

Pole Pino

Eén van onze honden, Pino, loopt sinds kort al hinkend over het terrein. Met deze gebroken achterpoot kan hij niet meer mee wandelen op de savanne wat leidt tot heel wat droevig gejank wanneer de bewakers met de andere honden gaan wandelen. Een tripje naar de dierenarts in Arusha stond vorige week op de planning. Over enkele weken zal Pino weer de oude zijn!

Klimmen voor kinderen

In oktober hebben Anne Marie en Emiel een presentatie over Twiga gegeven bij de Lions Club Arnhem Centraal om te vertellen over Twiga en Tanzania. Drie leden van de Lions zijn op dit moment in Tanzania om de Kilimanjaro te beklimmen, zij doen dit in het kader van “Klimmen voor kinderen”. De opbrengst van deze actie gaat naar Stichting Twiga en Stichting Leergeld. Namens Twiga veel succes en alvast veel dank! Voor meer informatie over de actie, ga naar www.klimmenvoorkinderen.nl.